Summa sidvisningar

fredag 1 juli 2011

SDs retorik

Vet inte om ni tänkt på det men Sverigedemokrater har ofta ett väldigt arrogant sätt att debattera på.
När jag har debatterat mot Sverigedemokrater kommer ofta dem här "argumenten" upp:
1."Du är verklighetsbild, naiv och feg"
2. " Vi är dem ända som vågar ta upp invandrarfrågor"
3. "Du idiotförklarar 6% av väljarna"
4. "Du är inte helsvensk så du är partisk i debatten"

Tillåt mig bocka av punkt för punkt här.

1.Om jag är verklighetsbild, naiv och feg för att jag inte håller med SD betyder det att en stor majoritet av svenska folket är det också. Det betyder att SDs sätt att tänka är det ända realistiska och acceptabla. Jag förstår att man håller med det parti man röstar på men att tro att ens egna partikamrater är dem ända med hjärna är inte riktigt att tänka som en demokrat. jag tycker om partier som kan ta kritik och även kritisera sig själva, självgoda makthavare gör mig smått illamående.

2. För det första är ju inte SD det ända partiet med rasism som grundtanke men om vi bortser från andra rasister och håller oss till alla människor som står för mångfald så är det faktiskt så att om man argumenterar för mångfald så debatterar man "invandrarfrågan". Att stå upp för att vi ska ha ett Sverige som folk från andra länder ska kunna bo i utan att känna utanförskap och att resonera om hur vi ska nå det målet är att ha ett seriöst samtal om just sånt SD menar att ingen vll prata om.

3. Jag har aldrig sagt att 6% av svenskarna som gick och röstade är idioter, jag har däremot kritiserat den politik dessa 6% röstade på... men om det är att idiotförklara 6% av de som röstade måste ju det betyda att SD idiotförklarar 94% av alla som gick och röstade... Det är ju ganska illa.. snacka om att känna ett förakt för det folk vars rikdag man sitter i.

4. Det här är ett hysteriskt roligt argument av 2 skäl. För det första betyder det här att jag som halv svensk och halv icke svensk inte ska lägga mig i en diskution som i allra högsta grad rör mig, för den ska bara helsvenskar delta i... för det andra, vem är neutral i en debatt??? Är Jimmie Åkesson neutral när han debatterar SDs politik?? Är Lars Olhy neutral när han debatterar Vänsterpartiets politik?? Om alla vore neutrala i debatten, skulle det då finnas en debatt överhuvudtaget? NEJ! Självklart inte!

Det SD gör är att låsa debatten. Man kan inte tycka någonting utom det SD tycker för då tycker man fel. Ett väldigt fult och arrogant sätt att presentera sig politik på, men långt ifrån outräknat. Det går det väldigt svårt att bemöta SDs argument.

Detta i kombination men direkta lögner om islam är det jag tror har bidragit till att SD kom in i riksdagen. Nu är det våran uppgift att motarbeta och motdebattera SD så gott det bara går inför nästa val!

1 kommentar:

  1. Torbjörn Inge Martin Klevegård Nu har jag läst och begrundat sakligheten i argumenten och kan med styrka hållla med. Jag måste erkänna att jag inte ens själv tagit upp tanken till denna nivå. Fastän den borde funnits där redan långt innan förrförra valet.Jag anser att vi alla missat någonting och det är just exakt det du skrivit ner. Vi behöver verkligen tänka om och ta deras otroligt motsägelsefulla retorik och krossa den med deras egen okunskap. Att SD kunnat verka på lokalt plan, där de samtidigt kunnat odla sitt eget hatiska ogräs kan med lätthet förklaras. Men att de kunnat fortsätta på riksdagsnivå med detta outvecklade antidemokratiska tillvägagångsätt måste få ett slut.Skräckscenariot är ett omval där vi inte hinner få bort allt ogräs, där rädslan råder och väljarna struntar i att gå och rösta.

    SvaraRadera